Voeding voor het versterken van je immuunsysteem

Voeding voor het versterken van je immuunsysteem

Gezondheid

Voeding voor het versterken van je  immuunsysteem

Dit zijn een aantal voedingsmiddelen die je immuunsysteem versterken. Ze zijn allemaal makkelijk te verkrijgen  en simpel  te verwerken in je maaltijden. Ik zou zeggen: “voeg deze  immuunsysteem versterkende  voedingsmiddelen elke dag toe aan je voeding”!

Bosbessen

Bosbessen kunnen de aanmaak van immuuncellen verhogen én ontstekingen remmen. Daarnaast is gebleken dat bosbessen het aantal NK-cellen in je lichaam kan verhogen. Die cellen zijn heel belangrijk voor de immuunrespons die nodig is om cellen of tumorcellen uit te roeien die door virussen zijn geïnfecteerd. Het is dus sterk aan te raden om elke dag verse of bevroren bosbessen te eten. Doe ze in je kefir of yoghurt in de ochtend. Maak er een smoothie van, strooi ze over je havermout of meng ze door een salade, genoeg keuze om ze dagelijks te verorberen.

Broccolikiemen

Broccoli bevat sulforafanen, die het immuunsysteem activeren. Sulforafaan is een sterke, indirect werkende antioxidant. Broccolikiemen bevatten tot wel honderd keer zo veel sulforafanen als volgroeide broccoli! Het is belangrijk om goed op de kiemen te kauwen. Dan bijt je de celwanden stuk en kan het enzym myrosinase vrijkomen, dat ervoor zorgt dat de sulforfanen in je mond overgaan in hun actieve vorm.

Champignons, shiitake

Champignons zijn een goede bron van bioactieve stoffen zoals bèta-glucaan, een voedingsvezel die het immuunsysteem stimuleert. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van 100 gram champignons per dag de darmen activeert. De darmen zetten op hun beurt het immuunsysteem aan tot een hogere productie van antilichamen. Uit later onderzoek bleek  dat ‘culinaire’ paddenstoelen zoals shiitake, maitake en enoki óók het immuunsysteem kunnen stimuleren

Chilipepers

Chilipepers zijn echte vitamine C bommetjes. En ze bevatten capsaïcine, een bioactieve stof. Dit stofje activeert het immuunsysteem en verhoogt het aantal witte bloedcellen antilichaam-producerende B-cellen in het bloed, B-lymfocyten zijn de witte bloedcellen die verantwoordelijk zijn voor onze afweer en uiteindelijk de aanzet geven tot de productie van antistoffen. Naast een pijnstillende werking, hebben chilipepers een zeer gunstige invloed op je immuunsysteem. Want de capsaïcine in chilipeper heeft een antibacteriële werking, zodat het lichaam minder vatbaar is voor infecties. Als je regelmatig  chilipepers eet, zal  je minder snel verkouden worden. Maar capsaïcine zal ook je verkoudheid verlichten. Het houdt de luchtwegen open en voorkomt door de antibacteriële werking bijholteontstekingen. Capsaïcine wordt daarom veel gebruikt in medicijnen tegen verkoudheid en is een belangrijk ingrediënt van sommige keelpastilles, zoals Fishermans Friend.

Cranberrysap

Wat veel mensen al weten, is dat het drinken van cranberrysap blaasinfecties kan voorkomen. Het balanceert de zuurgraad van de urine, waardoor bacteriën geen infectie kunnen veroorzaken. Hiernaast is gebleken dat cranberrysap een positief effect heeft op bepaalde cellen die in de binnenbekleding van de darmwand en in andere slijmvliezen in het lichaam zitten. Deze cellen reageren als eerste op bacteriën en virussen die deze slijmvliezen proberen binnen te dringen. Het (dagelijkse) drinken van cranberrysap kan deze cellen wel tot driemaal zo goed in staat stellen om zich te delen en voort te planten, en zodoende het immuunsysteem te versterken. Het zorgt er ook voor dat je meer interferon-gamma produceert, een chemische signaalstof die in het geval van een infectie de immuunrespons versterkt!

Extra vergine olijfolie

Olijfolie remt de reactie van het lichaam op allergenen. En de bioactieve stof hydroxytyrosol in extra vergine olijfolie helpt de immuuncellen bij de aanmaak van interleukine-19, dat ontstekingen tempert. Deze gecombineerde effecten tonen aan dat extra vergine olijfolie het immuunsysteem kan versterken en ontstekingen kan remmen. Extra vergine olijfolie bevat heel wat essentiële vetzuren, maar ook is het een goede bron van bijvoorbeeld vitamine E en K. Vitamine E heeft een sterk antioxidante werking, waardoor de celschade veroorzaakt door vrije radicalen verminderd wordt. Antioxidanten zijn de eerste hulp bij de bestrijding van ziektes (zoals kanker). De stoffen voorkomen immers ontstekingen en houden het oxideren van cholesterol in het bloed tegen, wat erg belangrijk is bij de preventie van veel ziektes.

Knoflook

Knoflook bevat onder andere apigenine, wat het immuunsysteem een boost zal geven. Wist je dat je je immuunsysteem al met één teentje knoflook een echte boost kan geven? Onderzoekers hebben aangetoond dat knoflook antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen heeft, waardoor knoflook je zou kunnen helpen om sneller te herstellen van ziekte, dat je sowieso minder snel ziek of verkouden wordt en  dat je verkoudheid en griep met 63% kunt verlichten.

Tineke Walet