Vaak moe Let dan hier op

Handig om te weten

Vaak moe Let dan hier op
Voel je je heel vaak moe of heb je regelmatig weinig energie om iets te ondernemen? Er is een grote kans udat je met de juiste voeding je lichaam kunt oppeppen. Er zijn een aantal belangrijke dingen die je moet weten over voedingsstoffen als het gaat om een energieboost. Wat zorgt voor energie en wat juist niet!

Suiker: daar moet je juist minder van nemen

Vroeger zei mijn moeder ook tegen mij dat je juist energie krijgt van suiker. En dat suiker helemaal geen kwaad kan. Dat dacht men vroeger ook en is ons dus aangeleerd. Misschien was dit vroeger ook wel zo. Maar in deze tegenwoordig tijd is aan bijna elk artikel wat je kunt kopen in de supermarkt wel suiker toegevoegd.  Daarom krijgen we er nu al jaren veel te veel van binnen
Voor meer energie is het dus verstandig om producten waaraan extra suiker is toegevoegd te beperken! Natuurlijk, op korte termijn geven suikerrijke producten je lichaam behoorlijk wat energie. En kan het je eventjes oppeppen als je een dipje krijgt. Maar zodra het is uitgewerkt voel je je  nog veel vermoeider dan daarvoor.

Dat komt hierdoor:  suikers zijn makkelijke verteerbare koolhydraten die snel worden afgebroken in het lichaam en waardoor het suikergehalte in je bloed snel stijgt. Als gevolg geeft je lichaam snel insuline af zodat de overtollige suikers uit je bloed worden gehaald en afgevoerd worden naar de rest van je lichaam. Die piek aan suiker in je bloed geeft je tijdelijke energie. Maar door de sterke daling daarna krijg je juist weer een dip. Het gevolg: je krijgt meteen al weer zin in iets suikerrijks. Zo beland je in een vicieuze cirkel en blijf je je moe voelen. Als het je lukt die cirkel te doorbreken door minder zoetigheid te eten en te drinken, ga je je al snel energieker voelen. En uit ervaring kan ik je vertellen dat je binnen 2-3 weken van de zoete smaak ontwend bent.

IJzer is nodig om je energiek te voelen

In je bloed zit hemoglobine (Hb). Hemoglobine is een onderdeel van rode bloedcellen, en rode bloedcellen vervoeren zuurstof door je lichaam. IJzer helpt zo dus mee om de zuurstof die je inademt naar alle plekken in je lichaam te brengen.
Bij een tekort aan ijzer ben je ook vaker vermoeid en snel buiten adem. Bij te weinig ijzer zie je vaak ook een beetje bleek. Als je het gevoel hebt dat je een ijzertekort hebt, is het verstandig om een afspraak met je huisarts te maken. Via een bloedonderzoek kan er dan een eventueel tekort vastgesteld worden.
IJzer zit vooral in vis, vlees, kip en ei, vleesvervangers, volkorenproducten, peulvruchten, noten, donkergroene bladgroenten als spinazie, paksoi en andijvie.

Vitamine C: omdat dit helpt ijzer beter op te nemen

Je denkt bij vitamine C al snel aan antigriep- en verkoudheidsvitamine. Maar het heeft een veel belangrijker taak. Vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam het ijzer uit plantaardige producten, ei en vleesvervangers gemakkelijker opneemt. Het is dus van belang dat je bij elke maaltijd groenten of fruit eet want dat helpt je bij de opname van ijzer. Een kiwi of sinaasappel bij je ontbijt, wat rauwkost of kop groentensoep bij je lunch boterham en volop groenten bij je avondmaaltijd. Zo helpt dat mee aan je energieniveau.

Vitamine B12: voor je dagelijkse energie

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, en heeft zo indirect invloed op het zuurstoftransport in je bloed. Daarnaast draagt vitamine B12 onder andere bij aan de energievoorziening en kan het bepaalde vormen van bloedarmoede voorkomen. De belangrijkste klacht van bloedarmoede is vermoeidheid, maar ook bleek zijn, duizeligheid en hoofdpijn zijn symptomen. Vitamine B12 zit vrijwel alleen in producten als vis, eieren, zuivel  en vlees.  Normaal gesproken levert dit voldoende vitamine B12. Maar misschien was het je al opgevallen: alle voorbeelden zijn dierlijke producten. Wie veganistisch eet en geen dierlijke producten gebruikt, heeft een grotere kans op een tekort. Het is dan raadzaam om vitamine B12 te suppleren. Als je vegetarisch eet en zuivelproducten en eieren gebruikt, is het niet direct een probleem

Tineke Nieuws