Migraine en de kracht van magnesium (3)

Migraine en De kracht van Magnesium

Gezondheid

Migraine en De kracht van Magnesium

Migraine en De kracht van Magnesium. Magnesium wordt het wonder mineraal of de vonk van het leven genoemd en is een zeer belangrijk element dat onze onverdeelde aandacht verdient.

Migraine en de kracht van magnesium (3)

“Mei”

Het Chinese teken “Mei” voor magnesium is samengesteld uit de symbolen voor “mineraal” en “mooi”.

In de top drie van de meest essentiële levensbehoeftes van een mens staat magnesium op drie; voorafgegaan door zuurstof en water.

Een goed magnesiumgehalte in het lichaam is de basis voor een goede gezondheid.

Chronisch tekort

Veel mensen hebben onwetend een ernstig chronisch tekort met alle daaruit voortkomende gevolgen zoals migraine, depressie, hart- en vaatziekten, reuma, jicht, artrose, MS en van autisme tot diabetes.

Hoewel je de migraine weg slikt met een pijnstiller, kan je ook een tekort aanvullen of een blokkade opheffen.

Dit tekort kun je ook oplossen door gember en of een oplossing van Keltisch zeezout.

Vaak is migraine te wijten aan een tekort aan of het niet volledig opnemen door het lichaam van magnesium. In Nederland is de bodem zeer arm aan het element magnesium.
Het gebruik van kunstmest én de industriële voedingsbewerking heeft over het algemeen tot gevolg dat veel mensen in Nederland lijden aan klachten die worden veroorzaakt door min of meer ernstige chronische tekorten van vooral magnesium.
Ook zorgen factoren als stress, medicijngebruik, luchtvervuiling, vaccinaties en elektro smog voor een sterke daling van het magnesiumgehalte in het lichaam.

Migraine en de kracht van magnesium (3)

Magnesium is essentieel

Magnesium reguleert maar liefst 325 enzymen in ons lichaam waarvan de productie, het transport en de opslag van energie de belangrijkste functie is. Ook draagt het mineraal zorg voor de elektrische geleiding in ons zenuwstelsel.

Het reguleert ons hartritme, onze bloeddruk en voorkomt epilepsie.

Magnesium is essentieel voor de eiwitsynthese van DNA en RNA, dus voor groei en ontwikkeling en het speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een goed functionerend immuunsysteem.

Het reguleert tevens de calciumopname in de cellen en waar calcium zorgt voor de contractie, daar zorgt magnesium voor de relaxatiefase.

Beiden werken samen en kunnen niet zonder elkaar.

Magnesium zorgt dus voor de broodnodige ontspanning van alle skeletspieren, ingewanden en van de hersenen. Het zorgt voor een goede slaap en is minstens zo belangrijk voor een goede botopbouw als calcium.

Een groot deel van de botontkalkingepidemie is te wijten aan een chronisch magnesiumtekort. Dit wordt in de reguliere geneeskunde volledig veronachtzaamd.

Symptomen

De symptomen van een mogelijk magnesiumtekort en een verhoogde behoefte zijn indrukwekkend:

Verstijfde, verharde en verkrampte spieren, nervositeit, (chronische) vermoeid, overspannenheid, uitputtingsverschijnselen, onrust, prikkelbaarheid, alertheid-, concentratie-, geheugen- en woordbenoemingsstoornissen, duizeligheid, hoofdpijn, te hoge of te lage bloeddruk (magnesium is een ‘natuurlijke bètablokker’), slaapstoornissen, constipatie, overgevoeligheid voor lawaai en (fel) licht, angsten, fobieën en depressiviteit, stotteren, hyperreactiviteit en onhandelbaarheid en nauwelijks te beïnvloeden onrust bij (jonge) kinderen.

Problemen met circulatie, spijsvertering, spieren en het zenuwstelsel hangen vaak samen met een magnesiumtekort net als aandoeningen die met “de oude dag” te maken hebben aangezien vooral ouderen vaak een ernstig chronisch magnesiumtekort hebben.

Onderzoeken

Onderzoeken tonen het verband aan tussen een chronisch magnesiumtekort en astma, diabetes, alcoholisme, Alzheimer, epilepsie, autisme, ADHD, hart- en vaatziekten, CVS, migraine, menopauze, osteoporose, PMS, vruchtbaarheidsproblemen, SIDS, cariës, RSI, auto-immuunziekten zoals MS, ALS, Reuma, psoriasis en eczeem, de ziekte van Parkinson en psychische aandoeningen als angst- en paniekstoornissen, depressiviteit, stemmingswisselingen, agressie, bipolaire stoornissen en schizofrenie.

Magnesium wordt zo massaal genegeerd door de huidige medische orde, deels door onwetendheid bij veel artsen maar ongetwijfeld ook omdat zij niet te patenteren is.

Een goed magnesiumgehalte zou veel mensen op een goedkope manier een stuk gezonder houden hetgeen vele miljarden aan onkosten zou schelen voor de zorg.

Het zou mensen bekrachtigen en onafhankelijker maken, om nog maar te zwijgen over al het lijden dat door het aanvullen van magnesium zou kunnen worden voorkomen.

Magnesium wordt ook wel het best bewaarde geheim tot gezondheid en verjonging genoemd.
Het gebruik van magnesiumrijke voeding kan een tekort aanvullen,

Migraine en de kracht van magnesium (3)
Magnesiumrijk is o.a.

– Gemberpoeder dit bevat magnesium,

– Keltisch zeezout, dit bevat veel mineralen en sporenelementen waaronder een goede dosering magnesium.

-(biologische) bladgroenten en alle groene groenten, cacao, noten, pitten en zaden.

Magnesium in voeding:

Het is natuurlijk mooi om je magnesium juist uit voeding te halen.

Gember bevat veel magnesium, doe elke dag een volle theelepel gemberpoeder in een glas sap of een gezonde shake en je voldoet aan de juiste behoefte voor je lichaam.

Zee mineralen, zeegroenten, zeewier, kelp en Keltisch zeezout, bevat de juiste dosering magnesium

Allereerst moet je dus niet geconcentreerd zeewater tot je nemen, maar een verdunning daarvan. Simpel gezegd:

Als je een jam potje neemt en dat voor 1/3e vult met sel gris uit Guerande (Frankrijk), en dan af vult met 2/3e water en schudt, heb je een geconcentreerde zoutwateroplossing die een Sole genoemd wordt.
Daarvan neem je 1 tot 2 theelepels per dag opgelost in een standaard glas water van 250 cl.
Op deze manier heb je een isotone oplossing, oftewel een oplossing waarvan het zoutgehalte identiek is aan dat van je bloed, nl. 0,9%.
Van die 0.9% is het mineralengehalte voor maar liefst 98% identiek aan de mineralensamenstelling van gezond bloed. Je kunt hiermee dus op een simpele, effectieve en goedkope manier je bloed zuiveren en helen door de oorspronkelijke genetische informatie en energie weer toe te voegen.

Gebruik maken van de Natuur

Het enige wat je doet is gebruik maken van de ideale balans die de natuur al voor je heeft samengesteld en deze in de juiste verhouding tot je te nemen.
Door het opgelost in water tot je te nemen, voeg je allereerst weer water toe aan het zout waardoor de minerale krachten in intensiteit toenemen.
Je maakt als het ware je eigen zeewater.
Door dit zeewater echter in de juiste verdunning tot je te nemen in een vloeibare vorm, dezelfde vorm als je bloed, dien je jezelf als het ware een ‘bloedtransfusie’ toe.
Je bloed herkent deze zoutoplossing en kan er meteen mee aan de gang en transporteert de mineralen naar de cellen die hierdoor geactiveerd worden als nooit tevoren en gaan regenereren i.p.v. degenereren.

Naast deze bovengenoemde twee super toppers zijn de paranoot of Braziliaanse noot ook Magnesium-, selenium- en zinkrijk.
Een paar per dag en je komt al een heel eind en het is een mooie aanvulling. Selenium en zink zijn namelijk ook essentieel.

De ongebrande versie is het best en deze zijn bij de notenwinkel te koop en smaken niet zo anders als de gebrande versie.

Ook in andere noten zoals amandelen en cashewnoten zit veel magnesium, dit geldt natuurlijk wel alleen voor de ongebrande noten deze zijn lichter om te zien.

Cacao is naast boven genoemden ook een hele grote magnesiumleverancier (niet zo gek dat zoveel vrouwen (en mannen ook) daar zo van opknappen, gezien het verhaal over magnesium).

Zelf ben ik niet een voorstander van chocolade omdat daar weer veel suiker inzit. En het is zo dat als je je magnesium op peil hebt, het snakken naar chocolade ook schijnt te verminderen….

Maar goed, af en toe een lekker stukje donkere chocolade kan je nu dus zonder schuldgevoel gebruiken.

Mooi alternatief is ook de rauwe cacao die te koop is, deze is bijvoorbeeld prima in muesli te verwerken.

De zeezout oplossing bevat alle mineralen die het lichaam nodig heeft, en zo ben je dus in één keer klaar.

Extra Supplementen

Als het gaat om het aanvullen van een ernstig chronisch tekort kan ook gekozen worden voor extra supplementen.
Magnesiumchloride is de vorm die het beste wordt opgenomen door het lichaam.
In veel gevallen verdient de toepassing hiervan via de huid de voorkeur omdat lang niet bij iedereen orale suppletie voldoende werkt.
In zijn boek “Transdermal Magnesium Therapy” focust Mark Sircus (www.magnesiumforlife.com) zich op één van de meest belangrijke, opwindende en natuurlijke manieren van magnesium aanvulling; dat is opname door de huid.
Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat dit vitale mineraal het lichaam binnentreedt door de huid, waardoor voor ons voordelige fysiologische processen optreden zoals een natuurlijk verhoging van de DHEA-productie, die op geen enkele andere manier plaatsvindt.
Mark Sircus heeft de onderzoeken over magnesium verzameld en vond honderden gevallen die haar essentiële rol voor het behoud van gezondheid bewijzen.

Migraine en de kracht van magnesium (3)
Nederland bezit grootste voorraad ter wereld

Nederland bezit de grootste voorraad ter wereld aan zuiver magnesiumchloride die wordt gewonnen in Veendam uit de Zechstein laag, en die nu voornamelijk wordt gebruikt, met veel succes, voor de bestrijding van huidklachten zoals psoriasis en eczeem.
Maar de toepassingen zijn nog veel breder.
Het gebruik van magnesiumchloride in de vorm van olie, gel en zout is de meest natuurlijke manier om een magnesiumtekort aan te vullen en zo te genezen van een reeks aan klachten en/of erger te voorkomen.
De Zechstein magnesiumproducten zijn bij diverse Nederlandse leveranciers via internet te bestellen.

Ervaringen

Ervaringen met het meer binnen krijgen van magnesium die ik uit eerste hand heb vernomen zijn:

Vermindering dan wel verdwijnen van stijfheid van spieren en gewrichten, rugklachten en reumatische klachten, iemand had ernstige reuma klachten en nu hij met magnesiumolie smeert (hij is bijna kaal dus smeert het zelfs op zijn hoofd) is de pijn voor een groot deel verdwenen; hij gaf aan tot 80% minder pijnstillers te gebruiken, hij is begrijpelijkerwijs zeer te spreken over toepassing van magnesium via de huid),.

Vermindering van pijn/stijfheidsklachten bij een verrekte knie, kniebanden die pijnlijk verrekt waren.

Vermindering van huidklachten zoals psoriasis en eczeem.

Verbetering van energie, van gemoedstoestand.

Vermindering van depressiviteitsklachten.

Sterke vermindering van migraineklachten (zelf heb ik vanaf jeugdige leeftijd zeer regelmatig migraine aanvallen gehad, nu ik dagelijks magnesium binnen krijgt  is de migraine zo goed als verdwenen; ik gebruik er geen pijnstillers meer voor.

Vermindering/verdwijnen van spierpijn/verzuring na het sporten.

Vermindering/verdwijnen van krampen in handen en benen.

Verbetering van het tandvlees door gebruik op de tandenborstel met poetsen.

Vermindering/verdwijnen van pijnklachten bij hielspoor.

Dosering en toepassing:

Van het gemberpoeder los je gewoon tweemaal daags een theelepel op in een sapje of een gezonde groente/fruit shake.

Van de zeezout oplossing gebruik je ook tweemaal daags een theelepel in een sapje of en gezonde groente/fruit shake

Hoeveel je moet smeren met de magnesium olie hangt af van hoeveel je wilt binnenkrijgen.

Het meest gebruikte is 6-8 mg per kg lichaamsgewicht dus dan kan je zo rekenen om hoeveel het gaat.

Rekenvoorbeeld: Iemand van 75 kg heeft volgens deze rekensom 450 tot 600 mg per dag nodig, iemand van 100 kg zo’n 600 tot 800 mg per dag.
Stel dat je uit zou gaan van 600 mg per dag. 1 spray magnesiumolie geeft 13-18 mg magnesiumchloride.
Gemiddeld dus 15 mg. 600 mg zou 40 sprays per dag zijn.
Dat lijkt veel maar ik doe op één hand vijf sprays van de sprayflacon en smeer dit vervolgens op mijn huid.
Als je 8 keer een handje van 5 sprays smeert over je lijf dan ben je er al. Je kunt het werkelijk overal smeren.
Pijnlijke plekken doe ik wel het vaakst en eerst.
De huid wordt heel zacht en sterk van de olie. In het begin kan deze wat prikken, zeker bij kleine wondjes.
Verdunnen kan, maar dan zal er minder mg worden opgenomen.
Je kunt de olie insmeren en laten zitten, maar deze kan op de huid wat plakkerig aanvoelen, alsof je in zee hebt gezwommen.
De magnesium heeft ongeveer een half uur nodig om opgenomen te worden in je huid, daarna kan je je douchen, mocht je niet van dat plakkerige gevoel houden.

Voeding Vitamines Mineralen

Naast deze goedkope werkende oplossingen is het soms aan te raden om te kijken naar voeding, vitamines en mineralen. Want vaak is het grote gevaar de zelf vergiftiging vanuit de dikke darm. Hierdoor komen er toxische stoffen in de bloedbaan terecht. Die dan een migraineaanval kunnen uitlokken. Migraine kan ook voortkomen uit een belasting van de gal. In dergelijke gevallen kan een aanpassing van de voeding uitkomst bieden. Denk hier aan het vermijden van verhit vet, verzadigd vet en transvetzuren. Dit zit vooral in snoep, bakkerswaren, koeken, chips, enz. Elk half uur een glas water drinken helpt bij hoofdpijn en migraine. Zorg ervoor dat je dagelijks goede vetten binnen krijgt. Vetten mits in de juiste vorm ontspannen de bloedvaten, waardoor de hersen doorbloeding verbetert. Deze vetten zitten in vette vis en in lijnzaadolie.

Eet minimaal 4 maal per week vis of doe dagelijks een eetlepel lijnzaadolie door je sapje


Waar te koop?

Gemberpoeder kun je bij de toko of gewoon in de supermarkt kopen.

Keltisch zeezout, kun je via een aantal websites kopen

Magnesiumolie (zuivere Zechstein magnesiumchloride verdunt met water) is te koop bij reformzaak, natuurwinkel, de betere drogist en via internet.
Hier worden ook literflacons aangeboden wat goedkoper is.
Bij sommige leveranciers wordt hij topic spray genoemd.
Maar er zijn ook magnesium zoutvlokken voor baden en voetenbaden, en gels te koop.

Tineke Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *