Het alcoholvrije pilsje lijkt nu echt ingeburgerd

Het alcoholvrije pilsje lijkt nu echt ingeburgerd

Eten & Drinken

Het alcoholvrije pilsje lijkt nu echt ingeburgerd

Afgelopen weken was mijn jongste zoon één van de gezichten van de actie Ikpas/Twenterand. Gebroederlijk als ze zijn deed mijn andere zoon ook mee en tevens een aantal vrienden.

Het alcoholvrije pilsje lijkt nu echt ingeburgerd

Gezamenlijk zijn ze de uitdaging van Ik pas.nl. aangegaan. Ze werden uitgedaagd om 40 dagen geen alcohol te drinken.  En daarover werd dan wekelijks een blog geschreven. Overigens erg leuk om de blogs van de deelnemers te lezen //www.facebook.com/WaypointTwenterand/
Mijn jongens hebben het de volle 40 dagen volgehouden en mogen trots op zichzelf zijn. Daarbij is het absoluut ook mooi meegenomen dat ze de andere kant, gezelligheid met een alcoholvrij biertje, ook weer ervaren hebben.

Het alcoholvrije pilsje lijkt nu echt ingeburgerd

Gezelligheid

Want de gezelligheid mocht er natuurlijk niét onder lijden dus werden er verschillende alcoholvrije biertjes uitgeprobeerd. De uitdaging werd zeer serieus genomen. Uiteraard werden er verschillende smaken en merken getest. de ene was te flauw van smaak, de ander had helemaal weinig smaak. De Weizen werd hun favoriete biertje vanwege de lichte kruidnagelsmaak.
Toch hadden een aantal jongeren het idee dat het minder gezellig was zonder alcohol.

Onderzoek

Vreemd genoeg blijkt dat toch echt tussen de oren te zitten is gebleken uit een onderzoek. Onderzoekers van de Wageningen Universiteit onderzochten wat er precies in de hersenen gebeurt als we alcoholhoudend en alcoholvrij bier drinken. En de resultaten zijn opvallend: alcoholvrij bier is een prima alternatief voor gewoon bier. Uit eerder onderzoek bleek dat mensen meer van een drank drinken als ze denken dat deze alcohol bevat. Zelfs bij studenten verenigingen is het alcoholvrije biertje een graag gedronken pilsje geworden
De verkoop van alcoholvrij bier is het afgelopen jaar harder gestegen dan in de jaren ervoor. In 2018 steeg de verkoop met bijna 33 procent, in 2017 met 25 procent

Het alcoholvrije pilsje lijkt nu echt ingeburgerd

Lekker glas bier

Eerst zag je alleen pils en witbier, toen veel radler en inmiddels weizen, amber, bier met grapefruitsmaak en IPA. Hiermee spelen de brouwers in op de wensen van de consument om gevarieerd en verantwoord te genieten van een lekker glas bier. Ook in tijden dat ze even helemaal geen alcohol willen drinken
Het lijkt er zelfs op dat het alcoholvrije pilsje het wint van de frisdrank en de wijn. Een leuke bijkomstigheid is dat het minder calorieën bevat dan frisdrank.

Het alcoholvrije pilsje lijkt nu echt ingeburgerd

Buckler

Alcoholvrij bier was in het begin van de jaren 80 helemaal niet zo’n succes. Toen werd je al snel uitgemaakt voor Buckler-lul. Mede door de vernietigende grappen van cabaretier Youp van ’t Hek over dit merk

Verantwoordelijkheid en Gezondheid

De drinkcultuur is aan het veranderen De aspecten verantwoordelijkheid en gezondheid zorgen ervoor dat mensen kiezen om alcohol wat vaker te laten staan. Het alcoholvrije bier is bezig met een niet te stuiten opmars volgens de bekende bierbrouwers. En dat laten de resultaten van de peiling ook zien. Een meerderheid van 55 procent van de alcoholvrij bierdrinkers zegt nu (veel) vaker alcoholvrij bier te drinken dan twee jaar geleden. Daarnaast heeft de helft (51%) het gevoel dat er vaker alcoholvrij bier wordt gedronken in zijn/haar omgeving.

Proost

Tineke Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *