Havermout is echt gezond

Havermout is echt gezond

Gezondheid

Havermout is echt gezond. Je vindt het in het vak van de ontbijtgranen. Naast de cruesli, muesli, Brinta enz. Maar het is verreweg de meest gezonde keuze voor het ontbijt. En daarbij is het ook nog eens heel goedkoop.

Maar havermout is verre van eenvoudig. Er zitten echt veel goede voedingsstoffen in. En het meest bijzondere ingrediënt in havermout is de vezel.

Havermout is echt gezond

Wat is havermout

De naam zegt het al: havermout komt van van haver. Haver is een eenjarige plant uit de grassenfamilie. Troshaver is een oude variëteit met een compacte bloeiwijze. Haver is een graansoort, die al sinds 7000 v.Chr. geteeld wordt. De minst bewerkte vorm van haver zijn havergrutten. Havergrutten moeten heel lang koken voor je ze kunt eten. Daarom eten de meeste mensen liever havervlokken of havermout. Havervlokken zijn niets anders dan geplette haverkorrels. Als ze dan ook nog geknipt worden, heb je havermout. Havermout en havervlokken worden soms voor gestoomd om de bereidingstijd verder te verkorten.

Ongunstige cholesterolgehalte daalt

Doordat havermout (en ook grutten en vlokken) van de hele haverkorrel wordt gemaakt, hoort het bij de volkoren graanproducten. Van volkoren graanproducten is bekend dat er veel gezonde vezels in zitten. Bij haverproducten heten die bètaglucanen. Dit zijn oplosbare vezels. Ze nemen in de darmen veel vocht op en binden ondertussen ook nog wat cholesterol, galzouten en vetzuren. Door dat binden van cholesterol daalt het cholesterolgehalte van het bloed, en dan met name het ongunstige LDL-cholesterol. Omdat aangetoond is dat bètaglucanen het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen, heeft de Europese Voedselautoriteit (EFSA) er in 2011 een gezondheidsclaim voor goedgekeurd. Die gezondheidsclaim voor bètaglucanen mag op de verpakking staan als het product minimaal 1 gram bètaglucaan per portie levert. Dat is bij havermout het geval: een portie van 40 gram havermout (iets meer dan de hoeveelheid die in een bordje pap gaat) levert namelijk 1,6 gram bètaglucanen.

Niet alleen havermoutpap

Havermout is echt gezond

Overigens is het wel zo dat de voeding dagelijks 3 gram bètaglucanen uit haver moet bevatten wil je van het cholesterolverlagende effect kunnen profiteren. Niet alleen dat bordje havermoutpap eten dus, maar bijvoorbeeld ook havermoutpannenkoekjes en havermoutkoekjes.

Tegen hongergevoel en energie dip

De oplosbare vezels in havermout nemen niet alleen in de darmen vocht op, ze gaan in de maag al aan het werk. Daar zwellen ze al op waardoor je lang een gevuld gevoel houdt. Dat maakt dat je na een schaaltje yoghurt met wat fruit en havermout de hele ochtend vol zit en makkelijk van de tussendoortjes af kunt blijven. De koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen. Zo ontstaat er geen snelle piek in het bloedglucosegehalte en de energie wordt langzaam afgegeven aan het bloed. Zo voel je je langer energiek en krijg je geen energie dip. Daarnaast verbeteren de bètaglucanen de insulinegevoeligheid en ook dat is gunstig voor het op peil houden van de bloedglucose. Van een smoothie met havermout stijgt je bloedglucose dus minder snel dan van een smoothie zonder havermout.

Relatief weinig calorieën

Een reden waarom je havermout kunt eten tijdens het afvallen, is omdat het je een gevuld gevoel geeft doordat de vezels al opzwellen in je maag. Maar daarnaast levert een bordje havermoutpap je ook relatief weinig calorieën. Een vergelijking: twee sneetjes volkorenbrood met halvarine, 1x kaas en 1x appelstroop en een beker halfvolle melk levert je 380 calorieën. Een bordje havermoutpap van 40 gram havermout met halfvolle melk, een sinaasappel en een kop thee levert je 315 calorieën. Dat scheelt. Bovendien heb je na die boterham waarschijnlijk sneller honger.

Vitamines, mineralen

Tot slot bevat havermout heel wat vitamines, mineralen en antioxidanten. Er zit bijvoorbeeld veel ijzer en B-vitamines zoals B1, B6 en B11 in. Omdat je havermout vaak eet met een zuivelproduct krijg je bovendien ook eiwitten, calcium en vitamine B2 binnen. Dat zou je toch niet achter zo’n simpel vlokje zoeken.

Tineke Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *