De goede eigenschappen van de banaan

Handig om te weten

De goede eigenschappen van de banaan B

De banaan is de vrucht bij uitstek voor één van de basisingrediënten in babymenu’s, voor topsporters, een gezond tussendoortje voor scholieren en studenten,.
Maar de banaan heeft nog andere voordelen: ze helpt ook bij de preventie van heel wat ziekten, vooral ‘s winters.

 De goede eigenschappen van de banaan


De goede eigenschappen van de banaan

Bananen hebben een kalmerend effect op brandend maagzuur, ze kunnen helpen tegen ochtendmisselijkheid en een kater.
Misschien verrassend: wie wil stoppen met roken doet er goed aan om bananen te eten.
De vitamines B6 en B12 die ze bevatten, en de dosis magnesium, helpen het lichaam herstellen van de effecten die ontstaan door nicotinegebrek

De banaan is een belangrijke bron van vitamine C.
Deze vitamine is onontbeerlijk voor een goede werking van ons immuunsysteem en de herstelmechanismen van het lichaam.
Bananen zijn een goed wapen tegen verkoudheden, griep en soortgelijke kwalen die de winter meebrengt

Anemia: bananen bevatten veel  ijzer, ze kunnen de productie stimuleren van hemoglobine in het bloed en zo helpen in gevallen van anemie (tekort aan zuurstofdragende cellen).  
Bananen bevatten veel ijzer, onmisbaar voor de aanmaak van hemoglobine in het bloed, en helpen zo het risico op bloedarmoede tegen te gaan.
Het hoge gehalte aan kalium in de vrucht werkt bloeddruk regulerend en vermindert op die manier de cardiovasculaire risico’s

 De goede eigenschappen van de banaan

Bloeddruk: Dit unieke fruit is rijk aan potassium maar arm aan zout.
Dit maakt de banaan ideaal om hoge bloeddruk te bestrijden en hartinfarcten te voorkomen.
Dit effect is zodanig aangetoond dat de bananen industrie toestemming heeft gekregen van de Amerikaanse Food en Drug Administration om dit argument te gebruiken in advertenties voor bananen.  

Hersenfunctie: 200 studenten van een school in Twickenham (Middlesex) nuttigde tijdens hun examen bananen als ontbijt, tussendoor en tijdens de lunch om hersenactiviteit te verbeteren. Onderzoek heeft aangetoond dat het hoge gehalte aan potassium de studenten alert hield.  

Opstopping : In tegenstelling over  wat er gezegd wordt over bananen heeft de banaan een uitstekend effect op het functioneren van de darmen. 
De banaan bevat namelijk een hoog gehalte aan vezels
 

Depressiviteit: Recent onderzoek uitgevoerd door MIND onder mensen die lijden aan depressies, heeft aangetoond dat mensen zich beduidend beter voelde na het eten van bananen.
Dit komt door de aanwezigheid van tryptophan, een soort proteïne dat ons lichaam omzet in serotonine.
Serotonine staat bekent om zijn relaxende werking, het verbeteren van de gemoedstoestand en het algemeen gelukkiger voelen.
Bananen zorgen dus ook voor de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon bij uitstek, en in deze periode van grijze lucht en gebrek aan licht kunnen we dat wel gebruiken!
De vitamine B6 in bananen regelt dan weer het glucosegehalte in het bloed, dat een weerslag heeft op onze gemoedstoestand.

 De goede eigenschappen van de banaan

Kater: Een van de snelste manieren om van een kater af te komen is met een bananenmilkshake, gezoet met honing.
De banaan kalmeert samen met de honing de maag, hersteld een tekort aan bloedsuiker, terwijl de melk ons lichaam van vocht voorziet.  

Brandend gevoel middenrif: Bananen hebben een natuurlijk anti zuureffect op het lichaam, dus heb je last van een brandend gevoel, probeer eens een banaan.  

Ochtendziekte: Bananen als tussendoortje helpt je bloedsuiker op peil te houden en voorkomt hiermee ochtendziekte.  

Muggenbeten: Probeer eens de binnenkant van een bananenschil op een muggenbeet, veel mensen vinden verlichting en ervaren vermindering van zwelling.  

Zenuwen: Bananen zijn rijk aan vitamine B en helpen de zenuwen te kalmeren.  

Overgewicht en drukke baan?

Studies aan het Psychologie Instituut in Oostenrijk toonde aan dat werkdruk mensen ertoe brengt energie te zoeken in chocolade en chips.
Onderzoek onder 5.000 ziekenhuis patiënten onthulde dat de mensen met overgewicht werkte onder grote druk.
De eindconclusie van dit onderzoek was dat mensen in hun zoektocht naar energie het beste ieder 2 uur een banaan konden eten.  

PMS: Eet een banaan, het gehalte aan vitamine B6 reguleert het suikergehalte (glucose) in het bloed en hiermee uw gemoedstoestand.  

Stoppen met roken: Bananen kunnen helpen bij het stoppen met roken.
Het gehalte aan vitamine B6, B12, potassium en magnesium in een banaan helpt het lichaam te herstellen van de effecten die ontstaan door nicotine gebrek.  

Stress: Potassium is een onmisbaar mineraal, het helpt ons hartritme te stabiliseren, stuurt zuurstof naar de hersenen en reguleert onze waterhuishouding.
Wanneer we gestrest zijn neemt ons metabolisme toe, hierdoor neemt ons niveau aan potassium af. Dit kan dus verholpen worden met een potassium rijke banaan.  

Hartaanval: Volgens een studie gepubliceerd in “The New Engeland Journal of Medicine”, reduceert het regelmatige eten van een banaan de kans op dood door een hartaanval met wel tot 40%.  

Temperatuur regulerend: In veel culturen eten mensen bananen om het lichaam koel te houden van zwangere vrouwen.
In Thailand eten zwangere vrouwen bananen zodat hun kind ter wereld komt met een koele lichaamstemperatuur.  

Maagzweren: Bananen worden gebruikt in diëten voor mensen met darmstoornissen omdat de banaan een zachte structuur heeft.
Het is het enige rauwe fruit dat gegeten kan worden door mensen met chronische maag en darmaandoeningen.
Het neutraliseert ook het teveel aan zuur en reduceert irritatie van de maagwand doordat het als een beschermlaag functioneert.  

Wratten: Plak een stukje bananenschil met de binnenkant van de schil met een pleister tegen de wrat.  

Zoals u ziet is de banaan een geweldig natuurlijke remedie tegen allerlei kwalen.
Vergeleken met een appel heeft een banaan vier keer zoveel proteïnen, tweemaal de hoeveelheid koolhydraten, driemaal de hoeveelheid  phosphorus, vijfmaal zoveel vitamine A en ijzer en tweemaal zoveel van alle andere vitamine en mineralen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *